RESCUE AND SUPPORT INITIATIVES IN MATHEMATICS DURING REMOTE TEACHING

EXPERIENCES GAMA PROJECT

Keywords: Remote teaching. Pedagogical videos. Mathematics teaching. Self -regulated learning. Differential and integral calculus.

Abstract

This work aims to describe which actions were carried out by GAMA - Mathematics Support Group - throughout the period of remote classes at UFPel and to understand if/how the new proposals for pedagogical mediation were perceived by students, scholarship holders and teachers who participated in the project activities during this period. The imposed restrictions, the impossibility of face-to-face meetings and the insertion of Digital Technologies as the main form of pedagogical mediation represented an important challenge, but also opened up new possibilities and made it possible to reach students who, otherwise, would not be supported by GAMA. Among the main activities carried out are the production of around 200 educational videos (dealing with content in Elementary Mathematics, Differential and Integral Calculus, Linear Algebra and Analytical Geometry), tutorials and courses and workshops on Self-Regulated Learning, in online format. line. It is concluded that GAMA needed to rethink its practice and develop new knowledge, which, in turn, fostered new approaches, face-to-face and/or hybrid, in the return of face-to-face project activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cicero Nachtigall, Universidade Federal de Pelotas

Possui Graduação em Curso de Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (2003), Mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006) e mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (2020), Doutorado em Matemática na Universidade Estadual de Campinas (2011). Atualmente, é professor associado da Universidade Federal de Pelotas e cursa Doutorado em Educação nesta instituição. Coordenou o curso de Licenciatura em Matemática - Noturno no período de 2014 a 2016, o projeto Tópicos de Matemática Elementar: Matemática Básica - Iniciação ao Cálculo no período de 2012 a 2015, o projeto GAMA: Grupo de Apoio em Matemática no período de 2015 a 2021 e desde 2021 coordena o projeto LEIAA: Laboratório de Estudos e Investigações em Aprendizagem Autorregulada da UFPel.

Rejane Pergher, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Bacharelado Em Matemática Aplicada e Computacional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Pelotas. Tem experiência na área de Matemática Aplicada e na área de ensino de matemática.

Luciana Chimendes Cabrera, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Santa Maria (1995), mestrado (2003) e doutorado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009), na área de Teoria de Transporte de Partículas, principalmente nos seguintes temas: problemas multidimensionais de transporte, dinâmica de gases rarefeitos, método de ordenadas discretas, métodos determinísticos e equações cinéticas. É professora adjunta do Instituto de Física e Matemática, na Universidade Federal de Pelotas, onde atua desde 2010 e, atualmente, é coordenadora do Curso de Licenciatura e m Matemática a Distância UAB/UFPEL.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BORBA, M. C.; SOUTO, D. L. P.; CANEDO JUNIOR, N. R. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

FLORES, J. B. Monitoria de cálculo e processo de aprendizagem: perspectivas à luz da sociointeratividade e da teoria dos três mundos da matemática. 2018. 226f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática), Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2018.

GÓES, N. M.; BORUCHOVITCH, E. Estratégias de Aprendizagem: Como promovê-las? Petrópolis: Vozes, 2020.

KAMPFF, A. J. C. Engagement estudantil e percursos formativos no ensino superior. In: ZABALSA, M. B.; MENTGES, M; VITÓRIA, M. I. C. (Orgs.) Engagement na Educação Superior. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018. p. 85-98.

LUCAS, L. M.; MOITA, F. M. G. S. C. Ensino Remoto Emergencial (ERE): impactos na prática pedagógica durante a Covid-19. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 6, Ed. Esp. Desafios e avanços educacionais em tempos da COVID-19, e143320, 2020.

MIRANDA, C. A. G. R.; PRANKE, A.; NACHTIGALL, C.; MOREIRA, R. O.; PERGHER, R. A promoção da aprendizagem autorregulada: reflexões acerca de uma experiência remota no projeto GAMA. CONJECTURAS, v. 22, p. 440-455, 2022.

NACHTIGALL, C.; ALVES, R.S. O uso da sala de aula invertida no ensino superior: preenchendo lacunas em conteúdos de matemática elementar. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 309-336, 2021.

NACHTIGALL, C.; DOMINGUES, A. M. B.; FREITAS, S.; ALVES, R. S. Um estudo comparativo acerca da eficácia da sala de aula invertida nas disciplinas de Cálculo e Análise Real. Revista Prociências, v. 3, n. 2, p. 77-89, 2020.

NACHTIGALL, C.; SILVA, P. T.; PERGHER, R.; BECKER, S, L. S. Enfrentamento à evasão na UFPel: uma análise comparativa e longitudinal da atuação do projeto GAMA. Revista Prociências, v. 2, n. 1, julho, p. 1-12, 2019.

NACHTIGALL, C.; PERGHER, R. A interação entre pares e a aprendizagem em Cálculo: Experiências no projeto GAMA/UFPel. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 8, p. 62430-62440, 2020.

NACHTIGALL, C; CAMPELO, H. D.; SILVA, P. T.; PERGHER, R. O uso de tecnologias digitais no ensino de cálculo na UFPel: Uma análise acerca das iniciativas do projeto GAMA. Ciência e Natura, Santa Maria, v. 43, e33, p. 1–17, 2021.

PERGHER, R.; NACHTIGALL, C. A atuação do projeto grupo de apoio em matemática no período 2010-2020: principais ações e resultados. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v. 7, n. 3, p. 59-72, 2021.

SILVA, D. B.; FERRE, A. A. O.; GUIMARÃES, P. S.; LIMA, R.; ESPINDOLA, I. B. Evasão no ensino superior público do Brasil: estudo de caso da Universidade de São Paulo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 2, p. 248–259, 2022.
Published
2024-06-25