A PERSPECTIVA DA APRENDIZAGEM AUTORREGULADA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES APRESENTADAS PELO PERÍODO DE AULAS REMOTAS
Abstract
This work aims to describe and analyze an experience oriented for math teacher training, based on reflections of the book “Cartas do Gervásio ao seu umbigo: Comprometer-se com o estudar na educação superior”, 2017 – 2nd edition. From reading and reflection of five letters, group discussions were made about self-regulated central themes, such as goal setting, time management and procrastination control. The activity was developed during remote classes due to the COVID-19 pandemic and had the participation of 17 students of undergraduate courses in mathematics. The data collection sources used were oral and written narratives. Results indicate that the meetings made reflections about the self-regulating process possible, but also about learning strategies based on each context and about higher education integration. The initiative also represented a welcome space, experience sharing and difficulty between the participants. The study indicated the importance and necessity of qualified spaces that integrate theory and practice in search of better conditions of learning and permanence in higher education.
Downloads
References
CARVALHO, M.; TAVEIRA, M. C. A implementação de decisões vocacionais: Revisão da literatura. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 27-35, 2012.
FRISON, L. M. B. Narrativas de autoformação: aprendizagem autorregulada revelada na docência compartilhada. In: SIMÃO, A. M. V.; FRISON, L. M. B.; ABRAHÃO, M. H. M. B. (Orgs.) Autorregulação da aprendizagem e narrativas autobiográficas: epistemologia e práticas. Natal/Porto Alegre/ Salvador: EDUFRN/EDIPUCRS/EDUNEB, 2012. p. 73-92.
FRISON, L. M. B.; BORUCHOVITCH, E.. (Org.) Autorregulação da Aprendizagem: Cenários, desafios, perspectivas para o contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2020.
NACHTIGALL, C. e PERGHER, R. A interação entre pares e a aprendizagem em Cálculo: Experiências no projeto GAMA/UFPel. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 8, p. 62430-62440, 2020.
PERGHER, R.; NACHTIGALL, C. A atuação do Projeto Grupo de Apoio em Matemática no período 2010-2020: Principais ações e resultados. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 3, p. 59-72, 2021.
POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da educação, São Paulo, n. 29, 2009.
ROSÁRIO, P.; NÚÑEZ, J.; GONZÁLEZ-PIENDA, J. Cartas do Gervásio ao seu umbigo: Comprometer-se com o estudar na educação superior. 2. ed. São Paulo: Almedina, 2017.
RITTER, E. S. D. Z.; DUARTE, Z. S. O trabalho como princípio educativo na perspectiva de uma formação humana omnilateral: Uma análise sobre a área de ciências humanas e sociais aplicadas proposta pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC) para o ensino médio. Prociências, v. 2, n. 1, julho, 2019, p. 1-17.
SILVA, D. B.; FERRE, A. A. O.; GUIMARÃES, P. S.; LIMA, R.; ESPINDOLA, I. B. Evasão no ensino superior público do Brasil: estudo de caso da Universidade de São Paulo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 2, p. 248–259, 2022.