O PROFESSOR DE MATEMÁTICA E O ENSINO DE FRAÇÕES: UM ESTUDO INVESTIGATIVO

  • Mauricio Ramos Lutz Instituto Federal Farroupilha
  • Luísa Dinele Montanha Marques Galarça

Abstract

The present research aimed to investigate how teachers articulate the content of fractions in the final years of elementary school, based on what is stated in textbooks and the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). The data were collected from an interview with seven mathematics teachers who are working in the classroom. The interviewees commented that one way to facilitate the teaching of fractions is to work with concrete materials. With the use of these materials the student may have fewer difficulties in his learning, because he can more easily perceive the concept. Moreover, it was found that in the books approved by the National Textbook Program the concept of fraction is always presented from a contextualization, however, it is not presented explicitly. We also noticed that the interviewees have knowledge about the BNCC. In addition, they commented on the importance of initial and continuing education courses to study it, because this is how teachers can appropriate the content, competencies and skills that should be developed at each stage of the student's school life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBINO, Ângela Cristina Alves, SILVA , Andréia Ferreira da. BNCC e BNC da formação de professores: repensando a formação por competências. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 137-153, jan./mai. 2019.

ANDRINI, Álvaro. Praticando matemática: 7° série. São Paulo: Editora do Brasil, 1989.

BOYER, Carl Benjamim. História da matemática. Trad. de Elza F. Gomide. São Paulo: Edgard Blucher, 1996.

BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Matemática. 2014. Disponível em: Acesso em: 25 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular(BNCC).Brasília, 2017. Disponível em: . Acesso em: 25 nov. 2021.

CARNEIRO, Luís Felipe Gonçalves. Alguns entendimentos de professores da Educação Básica sobre o ensino de frações. 2017, 92 p. Trabalho d Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná́, Cornélio Procópio, 2017.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. São Paulo: Atlas, 2003.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11 ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

MONTEIRO, Alexandre Branco; GROENWALD, Claudia Lisete Oliveira. Dificuldades na aprendizagem de frações: reflexões a partir de uma experiência utilizando testes adaptativos. Alexandria - Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.7, n.2, p.103-135, nov. 2014.

NASCIMENTO, Pamella Silva. Dificuldade na aprendizagem de frações e duas propostas de tarefas. 2022, 73 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – IFSP, 2022.

QUINTELLA, Ary. Matemática para a Primeira Série Ginasial. 106. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1963.

SAMPAIO, Fausto Arnaud. Trilhas da Matemática. São Paulo: Editora Saraiva, 2018.

SANGIORGI, Osvaldo. Matemática curso ginasial. 1° série. São Paulo: Companhia editora Nacional, 1960.

SANGIORGI, Osvaldo. Matemática curso moderno. Vol. 1. São Paulo: Companhia editora Nacional, São Paulo.1965.
Published
2023-06-22