DIVERGÊNCIAS SOBRE O ENSAIO RECONECTAR A EDUCAÇÃO FÍSICA À ESCOLA: UM DESAFIO PÓS-PANDÊMICO

Keywords: School physical education, Movement's corporal culture, Physical education history, Epistemology, Pedagogy of physical education, Covid-19 pandemic

Abstract

Thisessayis a conter point to the essay “Reconectar a Educação Física à escola: um desafio
pós-pandêmico” by Márcio Coelho, Luciana Nunes, Leandro Rocha, Samuel de Araújo and Fabiano
Bossle, published in Revista Pensar a Prática 2022, v. 25: e72512. Considering the relevance of the
theme, which deals with pedagogical practices likely to legitimize the role of physical education

in the post-pandemic period school curriculum and, considering that my pedagogical convic-
tions do not coincide with those of the authors, I intend to highlight a set of divergences that I

consider relevant to make our different points of view explicit. Divergence 1: From the speech
place: different and contradictory interpretations about the meaning of the Movement's Corporal

Culture; Divergence 2: On the history of school Physical Education; Divergence 3: About know-
ledge; Divergence 4: Practice for the sake of practice; and Divergence 5: Reconnecting physical

education to school: a post-pandemic challenge.

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Author Biography

Adroaldo Gaya, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutor em Educação física e Livre Docente em Treinamento Desportivo pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1985) e doutor em Ciências do Desporto pela Universidade do Porto (1994). Professor titular aposentado e professor convidado do Programa de Pós-graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor de epistemologia e metodologia da pesquisa em educação física e ciências do esporte em cursos de graduação e pós-graduação.

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Published
2023-05-24