CARTOGRAFIA VISUAL D’O GRUPO COMO DISPOSITIVO: RESSONÂNCIAS ENTRE ARTE E PSICOLOGIA SOCIAL

  • Édio Raniere da Silva Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Pelotas, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0216-678X
  • Liara Damé Soares Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.
  • Maria Eduarda Lisboa Silveira Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.
Keywords: Drawing, Therapeutic theater, Psychodrama, Visual cartography

Abstract

In 2022 the Laboratory of Art and Social Psychology - LAPSO - from the Federal University of
Pelotas (Brazil) - UFPel - developed the project ‘Group as a device: Resonances between Art and
Social Psychology’ with the community. Fifteen students, sourced from the courses of Dance,
Theater, Psychology and Visual Arts, were part of the activities. The action took place in different
locations: UFPel’s Arts center - CA, Municipal Secretary of Social Assistance - SAS, Specialized
Reference Center for Social Assistance - CREAS, UFPel’s Indigenous and Quilombola student
house, where approximately eighty people participated in the workshops. All the process was
accompanied by visual artists. This work therefore intends to present a visual cartography of the project through nine drawings produced by one of these artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Édio Raniere da Silva, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Pelotas, RS, Brasil.

Pós-Doutorado em Filosofia pela Université Paris-Nanterre. Doutor em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais – PPGAVI – e professor Adjunto do Curso de Psicologia da Universidade Federal de Pelotas – UFPel, onde coordena o Laboratório de Arte e Psicologia Social: LAPSO. Encontra na Ecologia das Imagens de Anne Sauvagnargues e na Filosofia da Diferença de Gilles Deleuze importantes intercessores. Suas pesquisas mais recentes concentram-se em dois eixos temáticos: 1) Processos de Criação e Processos de Subjetivação; 2) Medidas Socioeducativas. Interessa-se pela Arte Indígena Contemporânea, em especial pelo trabalho de Jaider Esbell

Liara Damé Soares, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Graduanda do curso de Psicologia - Faculdade de Medicina, Psicologia e Terapia Ocupacional - UFPel - Universidade Federal de Pelotas.

Maria Eduarda Lisboa Silveira, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Graduanda de bacharel em Artes Visuais- Centro de Artes - UFPel - Universidade Federal de Pelotas.

References

DELEUZE, Gilles. Conversações. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2017.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Editora Pensamento, 2014.

Published
2023-05-24