CURSO ON-LINE SOBRE SAÚDE BUCAL DO IDOSO VOLTADO PARA CUIDADORES, ALUNOS E PROFISSIONAIS DA SAÚDE: RELATO DE EXPERIÊNCIA E GRAU DE SATISFAÇÃO DOS PARTICIPANTES
Abstract
Population aging causes diferente problems in the individual's oral health, such as an increase in
the number of edentulous teeth and periodontal problems, which strongly impact people's daily lives and quality of life. This work aimed evaluate the level satisfaction of the participants of the
online course "Aging, Oral Health and Quality of Life in theThird Age", to act in the promotion
of permanente education among oral health professionals, caregivers of the elderly, and the
community. general population. The classes present in the course ware taught by experts in
their respective areas, in a remote format in the period from February to May 2022. The course
load totaled 60 hours and perception the participant was evaluated through a questionnaire.
The course has twenty-eight participants, most of whom were dental students (n= 22; 78,57%),
nursing students (n= 2;7,14%), dentists (n= 1;3,57 %), and university students without specifying
the area (n= 3;10,71%). The results described demonstrated a high level of satisfaction among
the participants of this Project carried out online. Teaching and interaction through Technologies
increased scope of this Project beyond university. This experience underscores the importance
that remote learning has achieved in the pandemic period and reinforces the learning advantage
acquired through distance learning.
Downloads
References
ABBASI, M. S. et al. E-Learning perceptionandsatisfactionamonghealthsciencesstudentsamidthe COVID-19 pandemic. Work, v. 67, n. 3, p. 549-556, 2020.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília: Inep/MEC – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2020.pdf. Acesso em: 11 de nov. 2022.
CARVALHO, C. A. F. Utilização de metodologia ativa de ensino nas aulas práticas de anatomia. Revista de Graduação USP, v. 2, n. 3, p. 117-121, 2017.
LUM, H. D.; SUDORE, R. L. AdvanceCare Planning andGoalsofCare Communication in OlderAdultswith Cardiovascular DiseaseandMulti-Morbidity. Clin Geriatr Med, v.32, n. 2, p. 247-60, 2016.
MIRANDA, G. M. D.; MENDES, A. C.G.; SILVA, A.L.A. O envelhecimento populacional brasileiro: desafios e consequências sociais atuais e futuras. Revista Brasileira Geriatria e Gerontologia, v.19, n.3, p.507-519, 2016.
NASRI, F. O envelhecimento populacional no Brasil. Einstein, v. 6 (Supl. 1), p. S4-S6, 2008.
OLIVEIRA, A.M.S. As redes sociais e a popularização do conhecimento científico: metodologia para o ensino de física. e-Mosaicos, v. 9, n. 21, p. 156-172, jul. 2020.
RABELLO, C.R.L. Aprendizagem na Educação a Distância – dificuldades dos discentes na licenciatura em ciências biológicas na modalidade semipresencial. Dissertação Tecnologia Educacional em Ciências da Saúde (Mestrado) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
ROVIDA, T. A. S et al. O conceito de saúde geral e bucal na visão dos cuidadores de idosos. Odontol. Clín.-Cient.(On-line), v.12, n.1, p. 43-46, 2013.
SALES, M. V. G; FERNANDES NETO, J. A.; CATÃO, M. H. C. V. Condições de saúde bucal do idoso no Brasil: uma revisão de literatura. ArchivesOf Health Investigation, v. 6, n. 3, p. 120-124, 2017.
SAINTRAIN, M. V. L; VIEIRA, L. J. E. S. Saúde bucal do idoso: abordagem interdisciplinar. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, n. 4, p. 1127-1132, 2008.
SERAFIM, L. B. Por que eles desistem? Estudo sobre a evasão em cursos de licenciatura à distância. In: Congresso Brasileiro De Ensino Superior À Distância, 10., 2013, Belém. Anais eletrônicos. Belém: UNIREDE, 2013. Disponível em: http://www.cead.ufla.br/portal/wp-content/uploads/2013/08/XESUDat1-evasao-emlicenciaturasEAD-final.pdf. Acesso em: 11 de nov. 2022.
WENTLING, T. L. et al. E-learning - a review ofliterature. Knowledgeand Learning Systems Group NCSA 9. 1–73. (2000).