PRODUÇÃO DE PODCAST EM AMBIENTE UNIVERSITÁRIO NO CONTEXTO DA PANDEMIA DE COVID -19
Abstract
This article aims to discuss and present the podcasts made by Rádio UEG Educativa, through
descriptive analysis and reflective notes on the audience covered in the pandemic period, when
we perceive the profusion of digital content on sound content platforms. We conclude that the
experience of producing and consuming podcasts at the university constitutes a teaching-lear-
ning experience, involving the participation of students, professors and the external community.
Downloads
References
ABTU. Mapa 4.0: TV Universitária Brasileira. Disponível em: https://www.abtu.org.br/mapa-4-0. Acessoem: 30 jan.2023.
BONINI, T. The “Second Age” of podcasting: reframing podcasting as a new digital mass medium. Quadernsdel CAC, v.41, p. 21–30, 18 July 2015. Disponível em: https://www.cac.cat/sites/default/files/2019-01/Q41_Bonini_EN_0.pdf. Acesso em: 1 fev. 2023.
HEERSCHMANN, M.; KISCHINHYSKY. A. “geração podcasting” e os novos usos do rádio nasociedade do espetáculo e do entretenimento.Revista FAMECOS, Porto Alegre, 2008.Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4806. Acesso em: 1 fev. 2022.
FISHER, A. Manual prático de linguagem inclusiva.Disponívell em:https://irp-cdn.multiscreensite.com/87bdaac3/files/uploaded/mpli1_2.pdf. Acessoem: 20jan.2023.
FELD.S. Sound and sentiment: birds, weeping, poetics and song in Kaluli expression. Philadelphia: UniversityofPennsylvania Press, 1982.
FIGUEIRA, A. C. P. Podcasts de divulgação científica: levantamentoexploratório dos formatos deprogramasbrasileiros. Trabalho de Conclusão de Curso (EspecializaçãoemDivulgação e Popularização da Ciência) - Museu da Vida, Casa deOswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz, 2020. Disponívelem: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/handle/icict/46114/Ana_Figueira_COC_2020.pdf?sequence=2&isAllowed=y. Acessoem 19 jan. 2023.
FREIRE, E. P. A. Podcast na educação brasileira:natureza, potencialidades e implicações de uma tecnologia da comunicação. 2013. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2013. Disponível em:https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14448/1/PodcastEduca%c3%a7%c3%a3oBrasileira_Freire_2013.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.
KlASS, D.; GEOGHEGAN, M. Podcast solutions: the complete guide to podcasting. 2. ed. Los Angeles: FriendsofEd., 2007
KISCHINHEVISKY, M. Rádio e mídias sociais:mediações e interações digitais de comunicação.Rio de Janeiro:Mauá, 2016.
LABELLE, B.Background noise perspectives on sound art. 2. ed. [S. l.]: Bloomsbury, 2015.
MOREIRA, S. V. Roquette Pinto, empreendedor de mídia educativa. In:CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 15., 1-5 set 2002, Salvador Anais [...].. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/1962a8c3a844d03484ff31d50b06bede.pdf. Acesso em: 19 jan. 2023.
SPENTHOF, E.L. A importância das rádios e TVs universitárias como laboratórios.Revista Comunicação e informação,v.l, n.1, p. 153-166, jan./jun. 1998. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/80860#:~:text=A%20meu%20ver%2C%20h%C3%A1%20quatro,da%20comunica%C3%A7%C3%A3o%20e%20do%20conhecimento. Acesso: 30 jan. 2022.