AÇÕES TRANSDISCIPLINARES PARA PROMOÇÃO DE EDUCAÇÃO EM QUÍMICA

Keywords: Teaching materials, Pluriversity, Instagram

Abstract

Strategies that contribute to Chemistry understanding can support school teaching and promote

Chemistry dissemination, as a multi and interdisciplinary area, based on transversality of contex-
tualized knowledge. The objective of this article was to highlight the importance of adequate

methodologies for teaching materials production and for their dissemination on social networks,
making use of the Instagram profile, @projetotransfere. The actions were planned and executed
by projects of the Chemistry in Action Program, registered at University Federal of Pelotas. In
total, sixty four publications were considered in the period from 11/16/2021 to 02/06/2023, of
three types: Chemistry in Daily Life, Chemistry Curiosity and Chemistry Tips. The interesting posts

to this analysis showed a face image of a member group on the cover. Affinities and discrepan-
cies were identified, based on three guiding points: type, content and purpose of publication.

Three publications about Chemistry reactions were compared. Actions based on appropriate
methodologies provided opportunities to undergraduates training, who worked together as a
team, and to community in general, especially young people, through the provision of social
networks contents about Chemistry themes and scientific knowledge related to everyday life.
It was a strategic way to support Chemistry culture and education. Finally, it was highlighted
that the use of digital tools, such as social networks, can be directed to actions that promote
teaching and learning processes. Social actions, such as those promoted by university project
teams can provide positive changes in the community.

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Author Biographies

Aline Joana Rolina Wohlmuth Alves dos Santos, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Professora Doutora na Universidade Federal de Pelotas, Campus Capão do Leão, Centro de Ciências Químicas, Farmacêuticas e de Alimentos (CCQFA).  Farmacêutica Bioquímica, Mestre e Doutora em Química Inorgânica formada pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Guilherme Brahm dos Santos, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Graduado em Licenciatura em Química na Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente mestrando na UFPel na área de Estudos em Ensino de Química. Durante meu tempo de graduação na universidade trabalhei e trabalho em vários projetos, dentro do laboratório de Ensino de Química (LABEQ), no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), no Projeto QuiCO e no Projeto Transfere.

Júlia Collares dos Santos, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Formada em Química Forense (Bacharelado) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) (2023) e atualmente cursando Licenciatura em Química também pela UFPel. Foi representante discente do curso de Química Forense no período de 2021-2023, assim como atuou em diversos projetos de ensino e extensão durante a graduação.

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Published
2023-05-22