PROJETO CARINHO: CONTRIBUIÇÕES DA PARTICIPAÇÃO EM UM PROJETO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIO COM PESSOAS COM DEFICIÊNCIA NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO FÍSICA
Abstract
The projects of extension have been considered as one of way of academic production in University, as they amplify the possibilities to be included in society as well as they face the student to the reality during their professional formation. In the Universidade Federal de Pelotas, the
Projeto Carinho acts with people with disabilities, and it promotes cultural and motor activities. This study investigated the impact of participating in a university project of extension with people with disabilities to professional formation in physical education. Nine students and professionals
that participated as monitors of this project of extension composed the sample of the study. The participants wrote a statement about their participation in Projeto Carinho and how it influenced in their professional formation. The results were analyzed and it was highlighted emerged frequent topics in the statements. We discussed the role of projects of extension as effective tools to the theoretical deep, and to face the reality, as well as it was highlighted the formative role of projects of extension to people with disabilities. We conclude that the participation in this project of extension conducted to the formation of professionals with competence to act with people with disabilities, as well as the formation of citizens who valorize the participation of people with disabilities integrated to society.
Downloads
References
ARAÚJO, R. S.; CRUZ, P. J. S. C. Reflexões epistemológicas sobre a extensãouniversitária: contribuições ao diálogo de saberes. Linhas Críticas, v. 28, e36816, 2022.https://doi.org/10.26512/lc28202236816
BRASIL.Lei Nº 9.394, de 20 dedezembro de 1996. Dispõe sobre Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Presidência da República.
COCEPE / UFPel – Conselho Coordenador do Ensino, da Pesquisa e da Extensão da Universidade Federal de Pelotas. Resolução no 06/2016. Normatiza e estabelece os procedimentos administrativos para os cursos procederem a curricularização das atividades de extensão nos cursos de graduação na Universidade Federal de Pelotas. Secretaria dos Conselhos Superiores.
FARIAS, M. R.; SILVEIRA, N. R.; GARCEZ, G. S. S.; NASCENTE, V. F.; MARQUES, A. C. Impacto das ações extensionistas do “projeto Carinho:Downdança” na pandemia de Covid-19. XXII Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte – CONBRACE. Anais.0PA,2021a.
FARIAS, M. R.; GARCEZ, G. S. S.; SILVEIRA, N. R.; NASCENT0E, V. F.; MARQUES, A. C. Projeto Carinho: Downdança”: impactos das açõesextencionistas na pandemia de Covid-19. VIII Congresso de Extensão e Cultura – 7ª Semana Integrada UFPel. Anais. 2021b.
FERNANDES, M. C.; SILVA, L. M. S.; MACHADO, A. L. G.; MOREIRA, T. M. Universidade e a extensão universitária:a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista. v. 28, n. 4, p. 169-194, 2012.
GLAT, R.; FERNANDES, E.M. Da educação segregada à educação inclusiva: uma breve reflexão sobreos paradigmas educacionais no contexto da educação especial brasileira. Revista Inclusão, v.1,n.1, p.35-39, 2005.
MARQUES, A. C.; NAHAS, M. V. Qualidade de vida de pessoas portadoras de síndrome de Down, com mais de 40 anos,no Estado de Santa Catarina. Revista Brasileira de Ciência & Movimento, v. 11, n. 2, p. 55-61, 2003.
MARQUES, A. C.; SILVEIRA, N. R.; RAMSON, B. P.; KRÜGER, G. R.; SILVEIRA, J. R. Ações do projeto Carinho durante o isolamento socialocasionado pela Covid-19: grupo Downdança. Revista Expressa Extensão, v. 26, n. 1, p. 91-106, 2021.
NASCENTE, V. F.; DUTRA, E. V.; GARCEZ, G. S. S.; FARIAS, M. R.; SILVEIRA, N. R.; MARQUES, A. C. Relato de experiência: as ações do “projeto Carinho: se movimentando na pandemia”. VIII Congresso de Extensão e Cultura – 7ª Semana Integrada UFPel. Anais. 2021.
NOGUEIRA, M. D. P. O fórum de pró-reitores de extensão das universidades públicas brasileiras:um ator social em construção. Interfaces: Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 35-47, 2013.
SANTOS, B. S. La universidadenelsiglo XXI: Para una reforma democrática y emancipatoria de launiversidad. Bolivia, La Paz: CIDES-UMSA, ASDI y Plural editores, 2007.
SANTOS JÚNIOR, A. L. Universidade e sociedade: uma relação possível pelas vias da extensão universitária. Revista Inter-Legere, v. 1, n. 13, p. 299-335, 2013.
TAVARES, L. M. F. L.; SANTOS, L. M. M.; FREITAS, M. N. C. A educação inclusiva: um estudo sobre a formação docente. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 22, n. 4, p. 527-542, 2016.