PROJETO CARINHO: CONTRIBUIÇÕES DA PARTICIPAÇÃO EM UM PROJETO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIO COM PESSOAS COM DEFICIÊNCIA NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO FÍSICA

Keywords: Extension, University, People with disabilities, Physical education

Abstract

The projects of extension have been considered as one of way of academic production in University, as they amplify the possibilities to be included in society as well as they face the student to the reality during their professional formation. In the Universidade Federal de Pelotas, the
Projeto Carinho acts with people with disabilities, and it promotes cultural and motor activities. This study investigated the impact of participating in a university project of extension with people with disabilities to professional formation in physical education. Nine students and professionals
that participated as monitors of this project of extension composed the sample of the study. The participants wrote a statement about their participation in Projeto Carinho and how it influenced in their professional formation. The results were analyzed and it was highlighted emerged frequent topics in the statements. We discussed the role of projects of extension as effective tools to the theoretical deep, and to face the reality, as well as it was highlighted the formative role of projects of extension to people with disabilities. We conclude that the participation in this project of extension conducted to the formation of professionals with competence to act with people with disabilities, as well as the formation of citizens who valorize the participation of people with disabilities integrated to society.

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Author Biographies

Thábata Viviane Brandão Gomes, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Pelotas, RS, Brasil.
Graduação em Educação Física - Centro Universitário do Leste de Minas Gerais, MG; Especialização em Atividade Física na Promoção da Saúde - Centro Universitário do Leste de Minas Gerais, MG;  Mestrado em Educação Física - Universidade Federal de Minas Gerais, MG; Doutorado em Ciências do Esporte - Universidade Federal de Minas Gerais, MG; Membro pesquisadora do Laboratório de Comportamento Motor (LACOM) - UFPel; Membro pesquisadora do Núcleo de Estudos em Atividade Física Adaptada (NEAFA) - UFPel; Professora Adjunta da Universidade Federal de Pelotas.
Naiélen Rodrigues Silveira, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Mestranda em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física – Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas.

Mylena Rocha de Farias, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Mestranda em Epidemiologia pelo Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia, Centro de Pesquisas Epidemiológicas, Universidade Federal de Pelotas.

Victória Fernandes Nascente, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Acadêmica do curso de Licenciatura em Educação Física – Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas.

Rodolfo Novellino Benda, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL. Pelotas, RS, Brasil.
Graduação em Educação Física e Desportos - Universidade Federal de Juiz de Fora, MG; Especialização em Ciência do Treino de Alto Rendimento - Universidade Gama Filho, RJ; Especialização em Voleibol - Universidade Gama Filho, RJ; Mestrado em Educação Física - Universidade Gama Filho, RJ; Doutorado em Educação Física - Universidade de São Paulo, SP; Pós-doutorado na University of Connecticut, CT - USA; - Professor da Universidade Federal de Minas Gerais por 28 anos; Presidente da Sociedade Brasileira de Comportamento Motor entre 2008 e 2010; Membro pesquisador do Laboratório de Comportamento Motor - UFPel. Professor Titular da Universidade Federal de Pelotas.

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Published
2023-05-22