O projeto de extensão educação física escolar na perspectiva inclusiva e suas ações remotas na pandemia
Jogos populares e capoeira
Abstract
This article intends to present the experiences of the School Physical Education Extension Project in the Inclusive Perspective (PEFEPI) during remote teaching resulting from the Covid-19 pandemic. This project is linked to the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and takes place in partnership with a municipal school in Rio de Janeiro, located on Ilha do Governador. The projectis based on a broad inclusion perspective that seeks to promote actions in Physical Education classes through inclusive pedagogical strategies such as content diversification and collaborative teaching. In this report, we present the theme of popular games and capoeira through online resources in order to reach the maximum number of students, considering the difficulties and limitations that emerged or intensified during the period of social distancing.
Downloads
References
ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
AMORIM, J.; FONSECA, M.; BRITO, L. "Bruna fechou o gol hoje": o futebol como tecnologia sexopolítica na Educação Física escolar. Revista Periferia, v. 14, n. 1, p. 88-109, 2022. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/62975/42083> Acesso em: 03 mar. 2023
BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index Para a Inclusão. Desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Traduzido por: Mônica Pereira dos Santos. Rio de Janeiro. Produzido pelo LAPEADE, 2012.
BRASIL. Lei 10.639/2003, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 2003.
BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, 2008.
BRAUN, P. MARIN, M. Ensino colaborativo: uma possibilidade do Atendimento Educacional Especializado. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 35, p. 193-215, set/dez. 2016. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723817352016193/pdf_157>. Acesso em: 14 dez. 2022.
CALOIERO, G.; COELHO, C.; FONSECA, M. Projeto de Extensão Educação Física escolar na Perspectiva Inclusiva: Possibilidades no ensino remoto. Temas em Educação Física escolar, v.6, n.3, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/temasemedfisicaescolar/article/view/3501 . Acesso em: 03 mar. 2023.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
FONSECA, M. Formação de professores de Educação Física e seus desdobramentos na perspectiva dos processos de inclusão/exclusão: reflexões sobre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro, 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: <https://ppge.educacao.ufrj.br/Teses2014/tmichelifonseca.pdf.> Acesso em: 28 fev. 2023.
FONSECA, M.; PERES, M.; LUDOVINO, R. Lutas Brasileiras no Projeto de Extensão Educação Física escolar na Perspectiva Inclusiva: desafios e problematizações. Revista Interfaces (UFMG), v.10, n.1, 2022. Disponível em:<https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/29538>Acesso em: 03 mar. 2023.
FONSECA, M.; RODRIGUES, L.; OLIVEIRA, V.; MELO, L. Jogos africanos no projeto de extensão Educação Física escolar na perspectiva inclusiva. Cadernos da Educação Básica, v. 6, p. 1-17, 2021. Disponível em:<http://cp2.g12.br/ojs/index.php/cadernos/article/view/3213>Acesso em: 03 mar. 2023
FONSECA, M; RAMOS, M. Inclusão em movimento: discutindo a diversidade nas aulas de educação física escolar. In: PONTES JUNIOR, J. (Org.). Conhecimentos do professor de educação física escolar. Fortaleza, CE: EdUECE, 2017. p. 184-208.
FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Coleção Extensão Universitária; v.7. Gráfica da UFRGS. Porto Alegre, RS, 2012.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 24. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015a.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade [recurso eletrônico]. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015b.
GOMES, N. L. Educação e diversidade Étnico-cultural. In: RAMOS, M. N.; ADÃO, J. M.; BARROS, G.M.N. Diversidade na educação: reflexões e experiências. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2003.
MALDONADO, D. Os bastidores da Educação Física na escola pública paulistana: a percepção da realidade cotidiana. São Paulo, 2016. Tese (Doutorado em Educação)-Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2016. Disponível em: <https://docplayer.com.br/115395577-Universidade-sao-judas-tadeu-programa-de-pos-graduacao-stricto-sensu-doutorado-em-educacao-fisica.html> Acesso em: 28 fev. 2023.
MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; TOYODA, C. Y. Inclusão escolar pela via da colaboração entre educação especial e educação regular. Educar em Revista, Curitiba, n. 41, p. 81-93, jul./set 2011.
NÓBREGA, C. C. S. Por uma Educação Física antirracista. Rev. Bras. Educação Física Esporte, São Paulo, p. 51-61, Jul, 2020.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
SANTOS, M.; FONSECA, M.; MELO, S. Inclusão em Educação: diferentes interfaces.1. ed. Curitiba: CRV, 2009.
SAWAIA, B (Org.). As artimanhas da Exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Vozes, 2017.
SILVA, A. O princípio da Inclusão em Educação Física escolar: um estudo exploratório no município de São João Del Rei. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: <https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/174>. Acesso em: 28 fev. 2023.
SILVA, K. Criatividade e inclusão na formação de professores: Representações e Práticas Sociais. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: <https://ppge.educacao.ufrj.br/teses/tese_katia_regina_xavier_da_silva.pdf> Acesso em: 28 fev. 2023.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. 2. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
VILARONGA, C; MENDES, E. G. Ensino colaborativo para o apoio à inclusão escolar: práticas colaborativas entre os professores. Rev. Bras. Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 95, n. 239, p. 139-151, jan./abr. 2014.