O projeto de extensão educação física escolar na perspectiva inclusiva e suas ações remotas na pandemia

Jogos populares e capoeira

Keywords: School physical education, Pandemic, Inclusion, Extension

Abstract

This article intends to present the experiences of the School Physical Education Extension Project in the Inclusive Perspective (PEFEPI) during remote teaching resulting from the Covid-19 pandemic. This project is linked to the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and takes place in partnership with a municipal school in Rio de Janeiro, located on Ilha do Governador. The projectis based on a broad inclusion perspective that seeks to promote actions in Physical Education classes through inclusive pedagogical strategies such as content diversification and collaborative teaching. In this report, we present the theme of popular games and capoeira through online resources in order to reach the maximum number of students, considering the difficulties and limitations that emerged or intensified during the period of social distancing.

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Author Biographies

Michele Pereira de Souza da Fonseca, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro-RJ, Brasil.

Doutora em Educação (PPGE/UFRJ), Mestre em Educação (PPGE/UFRJ), Licenciada em Educação Física (EEFD/UFRJ). Professora associada da Escola de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EEFD-UFRJ). Coordenadora de Extensão da EEFD-UFRJ. Fundadora e Coordenadora do LEPIDEFE - Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Inclusão e Diferenças na Educação Física Escolar (EEFD-UFRJ). Coordenadora da Pós-Graduação gratuita em Educação Física Escolar na Perspectiva Inclusiva (UFRJ). Membro do Comitê Científico GTT Inclusão e Diferenças do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE).

Cintia Carolina Coelho, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro-RJ, Brasil.

Licencianda em Educação Física (UFRJ).

Giovanna Trotte Caloiero, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro-RJ, Brasil.

Licencianda em Educação Física (UFRJ).

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Published
2023-05-22