Images in action in dance and university extension in Diamantina-MG

  • Cíntia Regina de Fátima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Votuporanga-SP. Brasil.
  • Danieli Alves Pereira Marques Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.
  • Gilbert de Oliveira Santos Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.
  • Jhonathan Rocha Andrade Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.
  • Jessé Pereira da Silva Gonçalves Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.
Keywords: Dance, Extension, Image

Abstract

The objective of this work is to present the visual memories of the poetics of the body project, an extension action and university culture in Diamantina-MG. The images, connecting to the reflections on dance and teaching developed, offer the reader another possibility of access to bodily experiences, highlighting, principally, the layer of the sensitive dimension of the gesture. Aiming to experience dance from the perspective of language, the project was based, especially, on the principles of Laban, based on the studies of Marques (2010). The records communicate about the pedagogical process, conducted with an emphasis on the dimension of gestural research, considering the expressive qualities of movement and the relationship of the body with space. By providing knowledge of this artistic collection, it is also intended to sensitize the reader through contemplation, which can arouse numerous sensations, emotions and individual perceptions. Reflections on the creative processes in dance and contemporary artistic proposals that inspired the project's teaching practices support the discussions of this essay. The importance of extension actions in universities is emphasized, as well as the need for spaces where such experiences can be shared and valued in the scientific environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cíntia Regina de Fátima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo. Votuporanga-SP. Brasil.

Prof.ª Dr.ª do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus de Votuporanga-SP.

Danieli Alves Pereira Marques, Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.

Prof.ª Dr.ª da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus de Diamantina-MG.

Gilbert de Oliveira Santos, Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.

Prof. Dr. da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus de Diamantina-MG.

Jhonathan Rocha Andrade, Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.

Bacharel em Educação Física pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus de Diamantina-MG.

Jessé Pereira da Silva Gonçalves, Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.

Bacharel em Educação Física pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Campus de Diamantina-MG.

References

FERNANDES, Ciane. Pina Bausch e o Wuppertal dança-teatro: repetição e transformação. São Paulo: Annablume, 2007.

GARAUDY, Roger. Dançar a vida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.

GIL, José. Movimento total:o corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2004.

GONÇALVES, Jessé Pereira da Silva; ANDRADE, Jhonathan Rocha. O ensino da dança: um relato de experiência do projeto de extensão e cultura poéticas do corpo. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Educação Física)- Departamento de Educação Física, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2022.

LABAN, Rudolf. O domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.

MADUREIRA, José Rafael. O modelo C(L)A(S)P de Keith Swanwick no contexto de ensino de dança. Repertório, Salvador, ano 22, n. 33, p. 137-157, 2019. Disponível em:https://periodicos.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/32011. Acesso em: 1 jul. 2022.

MARQUES, Isabel. Linguagem da dança:arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.

ZANCAN, RubianeFalkenberg.O espectador na dança: um estudo de recepção aplicada. 2018, Tese (Doutorado em Artes Cênicas) -Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

Published
2022-09-22
Section
Memória Visual de Extensão