Gymnastics for all in times of social distance

reports of university extension projects

  • Priscila Lopes Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.
  • Mariana Harumi Cruz Tsukamoto Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP. Brasil.
Keywords: Remote practice, Pandemic, Gymnastics, Unversity extension

Abstract

The present article aims to report the experiences lived remotely in extension projects of Gymnastics for All (GfA) of two university institutions. Developed from a methodological proposal based on the Fundamentals of the GfA (TOLEDO; TSUKAMOTO; CARBINATTO, 2016), the actions of the projects had to adapt to the use in the context of digital platforms, which required the reorganization of ways of teaching and learning an essentially collective bodily practice. The action-reflection-action movement on the educational practice itself, explained in this study, made it possible for the project coordinators (and authors of this article) to ponder the potential and limits of the remote format for university extension with the GfA, evidencing the dynamism of this gymnastics discipline that has freedom as one of its main characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Lopes, Universidade Federal Dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina-MG, Brasil.

Doutora em Educação Física. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

Mariana Harumi Cruz Tsukamoto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP. Brasil.

Doutora em Educação Física. Universidade de São Paulo (USP).

References

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. Campinas: UNICAMP, 2003.

CARVALHO, KássiaMitally da Costa et al. Ginástica para Todos no Ceará: história da modalidade no estado. Conexões, Campinas, v. 14, n. 4, p. 2-24, out./dez. 2016.

EHRENBERG, Mônica Caldas; MIRANDA, Rita de Cássia. Cia Alfa de ginástica geral: para além da extensão universitária. In: MIRANDA, Rita de Cássia; EHRENBERG, Mônica Caldas; BRATIFISCHE, Sandra Aparecida (org.) Temas emergentes em Ginástica Para Todos. Várzea Paulista: Fontoura, 2016.p. 49-76

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

IMBERT, Gabriela de Almeida et al. Ensino remoto emergencial durante a pandemia na perspectiva freiriana: análise de grupos focais com discentes de uma IFES. Olhares & Trilhas, Uberlândia, v.23, n. 2, p. 555-579, abr./jun.2021.

LELES, Marília Teodoro et al. Ginástica Para Todosna extensão universitária:o exercício da prática docente. Conexões, Campinas, v. 14, n. 3, p. 23-45, jul./set. 2016.

LOPES, Priscila; CARBINATTO, Michele Viviene. Nas entrelinhas da Ginástica para Todos: reflexões históricas e sua disseminação no Brasil. Olimpianos - Journalof Olympic Studies, v. 5, p. 79-97, 2021.

LOPES, Priscila; NIQUINI, Claudia Mara. Do barro à arte: experiências de diálogo entre a extensão universitária e a cultura popular. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 26, p. 1-19, 2021.

MENEGALDO, Fernanda Raffi; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Ginástica para Todos e coletividade: nos meandros da literatura científica. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 61, p. 1-17, jan./mar. 2020a.

MENEGALDO, Fernanda Raffi; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. The role of time and experience to the Gymnastics For All practice: building a sense of collectivity. Science of Gymnastics Journal, v. 12, p. 19-26, 2020b.

OLIVEIRA, Michelle et al. Construindo uma ginástica para todos em Goiás: a proposta do grupo universitário CIGNUS. In: OLIVEIRA, Michelle; TOLEDO, Eliana (org.) Ginástica para Todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis: UEG, 2016.p. 119-140.

PATRICIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; TOLEDO, Eliana. Institucionalização da ginástica para todos no brasil: três décadas de desafios e conquistas (1988-2018). Revista Pensar a Prática,Goiânia,v.23, 2020.

RODRIGUES, Luciana Azevedo; FARIAS, Márcio Norberto. Ensino remoto emergencial ou avaliativo (ERE=ERA): expropriação capitalista e universidade pública em tempos de pandemia. In: GONÇALVES, Emerson Campos; LOUREIRO, Robson; RAMALHETE, Mariana Passos (org.). Isolad@s: reflexões artísticas e teórico-críticas sobre o isolamento social no contexto da pandemia. Vitória: Nepefil/UFES, 2020. p. 184-199.

RUSSELL, K. Gymnastics foundations. Canada: Ruschkin Publishing, 2010.

TOLEDO, Eliana; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz; CARBINATTO, Michele Viviene Fundamentos da Ginástica Para Todos. In: NUNOMURA, Myrian (org.) Fundamentos das ginásticas. 2.ed. Várzea Paulista: Fontoura, 2016.p. 21-48.

Published
2022-09-22