University paralympics

discussions and relfections

  • Vinícius Denardin Cardoso Universidade Estadual de Roraima. Boa Vista - RR. Brasil
  • Bruna Barbosa Seron Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis - SC. Brasil.
  • Lucas Portilho Nicoletti Universidade Estadual de Roraima. Boa Vista - RR. Brasil
Keywords: University paralympics, Paralympic sport, Sports initiation

Abstract

The University Paralympics are a competition that seeks to encourage the participation of students with disabilities from Higher Education Institutions in sports, using sport as an integration tool. This study aims to expand the debate and discussions about the University Paralympics. This is a study with a qualitative approach and descriptive and exploratory procedures. Through theoretical reflection with literature, we look to bring discussions and considerations. The main contributions of this competition identified in the literature refer us to: 1) Continuity in Studies. Competition favors and encourages students with disabilities to enter Higher Education; 2) Visibility of people with disabilities. This sports competition helps to increase the visibility of the disabled person in society; and yet, 3) Revelation of Sporting Talents. This is a positive way to identify new generations of athletes for Paralympic sport. In this way, we conclude that by expanding sports opportunities for people with disabilities at school level, can be possible to improve the process of developing new generations of Paralympic athletes in Brazil and also, can contribute to the academic training of people with disabilities and their visibility in the society.

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Author Biographies

Vinícius Denardin Cardoso, Universidade Estadual de Roraima. Boa Vista - RR. Brasil

Universidade Estadual de Roraima-UERR. Comitê Paralímpico Brasileiro-CPB. Doutorado em Ciências do Movimento Humano, Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS. Mestrado em Actividade Física Adaptada, Universidade do Porto, Portugal. Licenciatura Plena em Educação Física, Universidade Federal de Santa Maria-UFSM.

Bruna Barbosa Seron, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis - SC. Brasil.

Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC. Doutorado em Educação Física, Universidade Estadual de Londrina-UEL. Mestrado em Educação Física, Universidade Estadual de Londrina-UEL. Graduação em Esporte, Universidade Estadual de Londrina-UEL

Lucas Portilho Nicoletti, Universidade Estadual de Roraima. Boa Vista - RR. Brasil

Universidade Estadual de Roraima-UERR. Doutorado em Educação, Universidade de Campinas-UNICAMP. Mestrado em Ciências da Motricidade - UNESP. Licenciatura Plena em Educação Física, Universidade de São Paulo-USP.

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Published
2022-09-22