University paralympics
discussions and relfections
Abstract
The University Paralympics are a competition that seeks to encourage the participation of students with disabilities from Higher Education Institutions in sports, using sport as an integration tool. This study aims to expand the debate and discussions about the University Paralympics. This is a study with a qualitative approach and descriptive and exploratory procedures. Through theoretical reflection with literature, we look to bring discussions and considerations. The main contributions of this competition identified in the literature refer us to: 1) Continuity in Studies. Competition favors and encourages students with disabilities to enter Higher Education; 2) Visibility of people with disabilities. This sports competition helps to increase the visibility of the disabled person in society; and yet, 3) Revelation of Sporting Talents. This is a positive way to identify new generations of athletes for Paralympic sport. In this way, we conclude that by expanding sports opportunities for people with disabilities at school level, can be possible to improve the process of developing new generations of Paralympic athletes in Brazil and also, can contribute to the academic training of people with disabilities and their visibility in the society.
Downloads
References
BATAGLION, G. A.; MAZO, J. Z. Legados das Paralimpíadas Escolares para o Esporte Paralímpico no Brasil. E-Legis, Edição Especial, v. 24, n. 47, 2019. Disponível em: http://e-legis.camara.leg.br/cefor/index.php/e-legis/article/view/566/699. Acesso em: 5 abr. 2021.
BENTO, J. O. O. Contexto e perspectivas. In: BENTO, J. O.; GARCIA, R.; GRAÇA, A. Contextos da pedagogia do desporto. Lisboa: Horizonte, 1999.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão. LEI Nº 13.146, DE 6 DE JULHO DE 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 5 set. 2020.
BURATTI, J. R. et al. Análise descritiva do perfil sociográfico de atletas dos jogos paralímpicos universitários de 2017 e 2018. In: CONGRESSO PARADESPORTIVO INTERNACIONAL, 6., 2018, São Paulo. Anais [...]. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 24, n. 6, p. 7, 2018.
CALEGARI, D. R. et al. Profile of the athlete’s participation on the first brazilian paralympic games for university students. In: VISTA 2017 SCIENTIFIC CONFERENCE, 2019, Toronto. Anais [...]. Toronto, International Paralympic Committe, 2017. p. 141-142.
CARDOSO, V. D.; HAIACHI, M. C. As portas de entrada na iniciação paralímpica brasileira. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL PARALÍMPICO ESCOLAR, 2019, São Paulo. Anais [...]. Academia Paralímpica Brasileira, 2019. p. 55-57.
CARDOSO, V. D. et al. Brazilian Paralympic sport initiation: the road from Rio to Los Angeles. Journal of Human Sport and Exercise, v. 15 (1proc), S57-S00, 2020.
CARDOSO, V. D. et al. A contribuição da mídia na construção dos ídolos paralímpicos brasileiros. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, v.11, n.1, p. 78-86, 2018.
CPB – COMITÊ PARALÍMPICO BRASILEIRO. Jogos Paralímpicos Universitários 2017. 2021. Disponível em: http://cpb.org.br/noticias/-/asset_publisher/lU3LNvrdeyoz/content/jogos-paralimpicos-universitarios-2017-terao-maisde-250-atletas-disputando-medalhas?inheritRedirect. Acesso em: 10 abr. 2021.
CPB – COMITÊ PARALÍMPICO BRASILEIRO. #LiveParalímpica: nova geração do esporte paralímpico. 10 de agosto de 2020. Disponível em: https://www.facebook.com/ComiteParalimpico/videos/1827437550731340. Acesso em: 10 ago. 2020.
CPB – COMITÊ PARALIMPÍCO BRASILEIRO. Paralimpíadas Universitárias 2019. São Paulo, 2019. Disponível em: http://www.cpb.org.br/noticia/detalhe/2453/paralimpiadas-universitarias-2019-comecam-nesta-quarta-feira-20-no-ct-paralimpico-em-sao-paulo. Acesso em: 5 fev. 2020.
CRUZ, E. Paralimpíadas Universitárias dão visibilidade aos atletas. São Paulo: Agência Brasil, 2019. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2019-07/paralimpiadas-dao-visibilidade-aos-atletas-com-deficiencia. Acesso em: 12 abr. 2021.
GAYA, A. Ciências do movimento humano: introdução à metodologia da pesquisa. Porto Alegre: Artmed, 2008.
PEREIRA, R. et al. Coordenação de esporte escolar do Comitê Paralímpico Brasileiro: projetos de massificação do esporte paralímpico nacional. In: CICLO DE DEBATES EM ESTUDOS OLÍMPICOS E PARAOLÍMPICOS: O futuro dos Jogos Olímpicos e Paraolímpicos, 5., 2019. Anais [...]. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2019.
SERON, B. B.; FISCHER, G. Esporte adaptado na UFSC: uma análise a partir das manifestações esportivas. Revista Eletrônica de Extensão, v. 15, n. 30, p.166–180, 2018.
VIEIRA, I. B. et al. Esporte paralímpico no ensino superior. In: V CONGRESSO PARADESPORTIVO INTERNACIONAL, 5., 2016, Belo Horizonte. Anais [...] Academia Paralímpica Brasileira, 2016. p. 70-71.
ZALCMAN, F. A importância da visibilidade do esporte paralímpico. Olimpíada todo dia, 2020. Disponível em: https://www.olimpiadatododia.com.br/paralimpicos/266102-a-importancia-da-visibilidade-do-esporte-paralimpico/. Acesso em: 30. abr. 2021.