School Group Teacher Maria Edith Selbach and Final Exams (1934-1945)

Keywords: School group; final exams; nationalization.

Abstract

This article analyzed the school culture from the final exams in the School Group Teacher Maria Edith Selbach, Vila Barão, at the time municipality of Montenegro/RS, between the years 1937 and 1945. The main objective was to investigate the practices attributed, with regard to the knowledge and rituals of the final exams. The sources were books and minutes written by principals and teachers. It is concluded that the group was marked by evaluative practices applied quarterly, and at the end of the year, through the final exams. Students who achieved outstanding results were awarded prizes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Rodrigues Zanatta, Universidade de Caxias do Sul

Doutoranda em Educação da Universidade de Caxias do Sul, na linha de pesquisa História e Filosofia da Educação como bolsista PROSUC/CAPES. Mestra em Educação (PPGEdu/UCS). Cursa Especialização em Gestão Escolar (UERGS). Cursou Especialização latu sensu em Psicopedagogia (360 horas) e Gestão Escolar (UFRGS 400 horas). Tem graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Rio do Sinos – UNISINOS (2002). Professora das redes estadual e municipal de ensino no município de Barão. Membro do GRUPHEIM (Grupo de Pesquisa em História, Imigração e Memória).

Terciane Ângela Luchese, Universidade de Caxias do Sul

ursou Licenciatura Plena em História pela UCS (1997), mestrado em História na PUC/RS (2001) e doutorado em Educação na UNISINOS (2008). Pós-doutorado em História da Educação pela Università Degli Studi di Macerata e Università Del Molise (2018/2019). É professora da Universidade de Caxias do Sul atuando nos Programas de Pós-Graduação em Educação e em História. É bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq. Lidera o Grupo de Pesquisa História da Educação, Imigração e Memória (GRUPHEIM).

Published
2023-07-14
Section
Dossiê