Pro-Education Campaign and the Pelotense Black Front:

the struggle for literacy and instruction in the pages of the newspaper A Alvorada, Pelotas/RS (1933-1936)

Keywords: Pro-Education Campaign; History of Education; Post-, Pro-Education Campaign; History of Education; Post-abolition

Abstract

The present research investigates the Pro-Education Campaign published in the local black press journal A Alvorada in the period 1933-1936. The purpose of this paper is to discuss the right to education through the struggle undertaken by black associations in the city of Pelotas in the face of a policy of social and racial exclusion of the afrodescendant population in schools. It was possible to verify that the campaign was devised by black journalists and the Pelotas Black Front in order to create schools and financially assist parents who were unable to enroll their children in schools in Pelotas.

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Author Biographies

Natália Garcia Pinto, Universidade Federal de Pelotas

Doutora em História – UFRGS; Pós-Doutora em Educação pelo PPGEDU/IFSUL. Professora do Curso de Licenciatura em História a distância/UFPEL/UAB e professora dos anos finais do ensino fundamental na Escola La Salles/Pelotas, tendo interesse e experiência na área de História com ênfase na história da educação no pós-abolição.

Adriana Adriana Duarte Leon, Instituto Federal Sul Rio-Grandense

Doutora em Educação (UFMG) é professora do Instituto Federal Sul Rio-Grandense e atua junto ao Curso de Formação Pedagógica para Graduados não Licenciados e junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação – Doutorado em Educação e Tecnologia e Mestrado Profissional em Educação e Tecnologia. Desenvolve estudos com ênfase em História da Educação, Ensino de História, Educação Técnico Profissional e Profissão Docente.

Published
2023-07-14
Section
Dossiê