Cultural capital and education

a case study with higher education students

Abstract

Considering the impacts of the family and social contexts on Basic Education and its results in students lives, the main objective is to understand in which way school trajectory interferes in academic life in higher education, considering cultural capital and other concepts by the sociologist Pierre Bourdieu. Therefore, a case study is carried out with students from Pedagogy and Law undergraduate courses from a higher education institution in Joinville, using questionnaires as instrument for data collection. Thus, it was observed that social realities present in different contexts directly impact the academic development of students and are related to other cultural values ​​of their family environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, P. A miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 1993.

BOURDIEU, P. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2007.

BOURDIEU, P. Ciências Sociais: a economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2018.

BOURDIEU, P; CHAMPAGNE, P. Os excluídos do interior. Petrópolis: Vozes, 2001.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas S. A., 2008.

JOURDAIN, A; NAULIN, S. A teoria de Pierre Bourdieu e seus usos sociológicos. São Paulo: Vozes, 2017.

LEBARON, F. Capital. In: CATANI, A. M; NOGUEIRA, M. A; HEY, A. P; MEDEIROS, C. (org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

MAUGER, G. Violência simbólica. In: CATANI, A. M; NOGUEIRA, M. A; HEY, A. P; MEDEIROS, C. (org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

NOGUEIRA, M. A. Arbitrário cultural. In: CATANI, A. M; NOGUEIRA, M. A; HEY, A. P; MEDEIROS, C. (org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

NOGUEIRA, M. A. Favorecimento econômico e excelência escolar: um mito em questão. Revista Brasileira de Educação, Minas Gerais, v. 26, n. 26, p. 133-184, maio 2004.

RODRIGUES, A. T. Sociologia da educação. 6. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

TIMÓTEO, E. I; CARVALHO, A. C. F. A violência Simbólica e e Espaço Escolar. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, Ceará, v. 10, n. 31, p. 194-201, set. 2016.

WACQUANT, L. Habitus. In: CATANI, A. M; NOGUEIRA, M. A; HEY, A. P; MEDEIROS, C. (org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
Published
2023-09-06