SURVEY OF REASONS FOR RETENTION OF THE SUBJECT "VECTOR ALGEBRA AND ANALYTICAL GEOMETRY" IN THE COMPUTER ENGINEERING COURSE AT UEFS
Abstract
Brazilian higher education has grown over the past few decades. However, at the same time, there are still high retention and dropout rates at universities, especially in engineering courses. Thus, this research aimed to identify the mandatory curricular component of the Computer Engineering Course, from the UEFS with higher evasion and retention index, and to investigate, after identification, the reasons, contents or strategies that may have been the triggers of these problems. The quantitative approach was used as a methodological strategy and the results showed weaknesses in the apprehension of more abstract contents and the lack of basic knowledge of mathematics, in addition to signaling the potentiality of the use of digital technologies in support of the educational process.
Downloads
References
BAGGI, C. A. S. Evasão e Avaliação Institucional: Uma Discussão Bibliográfica. Mestrado em Educação. PUC-Campinas, 2011.
BATISTA, W. P.; SANTOS, D. M. B. Um Estudo sobre a evasão no curso de Engenharia de Computação da UEFS. In: Seminários de Iniciação Científica - UEFS, 2016.
BOFF, B. C. et al. Núcleo de Apoio ao Ensino de Engenharia: Superando Dificuldades para Prevenir Evasão. In: ANAIS DO XLII CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA (COBENGE), 2014.
CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: Métodos Qualitativo, Quantitativo e Misto. Porto Alegre. Artmed Editora. 2 ed, 2007.
DALLABONA, C. A.; ALBERTI, M. E. Evasão e Retenção em Cursos de Engenharia: Busca de Respostas a Partir de Indicadores Acadêmicos. In: XLIV CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA (COBENGE), 2016.
GAIOSO, N. P. L. O Fenômeno da Evasão Escolar na Educação Superior no Brasil. Mestrado em Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação na UNB, 2005.
GIL, E. S et al. Estratégias de ensino e motivação de estudantes no ensino superior. Vita et Sanitas, Trindade, v. 6, n. 1, p. 57-81, 2012.
GOMES, R. G.; BRITO, E.; VARELA A. Intervenção na formação no ensino superior: A aprendizagem baseada em problemas (PBL). Revista Intersecções, v. 12, n. 42, p. 44-57, 2016.
GUIMARÃES, P. R. B. Métodos Quantitativos Estatísticos. IESDE Brasil S.A. 2 ed, 2007.
GUIMARÃES, S. E. R.; BORUCHOVITCH, E.; O Estilo Motivacional do Professor e a Motivação Intrínseca dos Estudantes: Uma Perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica. v. 17, n. 2, p. 143-150, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Censo revela que o acesso cresceu na década 2001-2010. 2011. Disponível em:
MASSI, L.; VILLANI, A. Um Caso de Contratendência: Baixa Evasão na Licenciatura em Química Explicada Pelas Disposições e Integrações. Educação e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da USP, v. 41, n. 4, p. 975–992, 2015.
MONACO, R. Mais da Metade dos Estudantes Abandona Cursos de Engenharia. Confederação Nacional da Indústria (CNI). 2013. Disponível em:
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Sem Desistências, Número de Graduados Poderia Dobrar no Brasil.. 2019. Disponível em:
MORAN, J. M. Propostas de Mudança nos Cursos Presenciais com a Educação On-line. 11º CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (CIAED), 2004.
ROCHA, W. S.; PIRAS, P. R. F.; ROCHA, A. S. Irmão caçula: atenuação da evasão nas engenharias de alimentos e de computação na Universidade Estadual de Feira de Santana. In: XXXIX CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA (COBENGE), 2011.
SOUZA, S. C.; DOURADO, L. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): Um Método de Aprendizagem Inovador para o Ensino Educativo. HOLOS, v.5, p. 182-200, 2015.
SENA, J. P. S. et al. Reduzindo dificuldades em introdução à programação em um curso de engenharia de computação através do ambiente lúdico scratch. In: XLIII CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA (COBENGE), 2015.
ZANELLA, A.; SEIDEL, E. J.; LOPES, L. F. D. Validação de Questionário de Satisfação Usando Análise Fatorial. INGEPRO, v. 2, n. 12, p. 102 - 112, 2010.