MATEMÁTICA EM LIBRAS: UMA MEMÓRIA VISUAL SOBRE O PROJETO MATHLIBRAS

Abstract

The text refers to a visual memory of the extension, whose main objective is to present the
experiences in the MathLibras project and report the challenges felt by two scholars from the
Film and Audiovisual Course, in the second half of 2022, the period of entry into the project. This

visual memory aims to highlight the challenges of understanding a new language, the multidis-
ciplinary experience and the initial study on Visual Pedagogy carried out in the project, which is a partnership between the Institute of Physics and Mathematics and the Center for Letters and
Communication, linked to the University Federal of Pelotas. MathLibras is a project that aims to
produce video lessons for teaching basic Mathematics in Libras. The team is multidisciplinary,
made up of deaf and hearing professors, scholarship holders, master's and doctoral students
from various areas of expertise. The productions of the fellows stand out, from the editing,
animation and subtitling of the video classes that were recorded in 2019, before the pandemic,
and the process of familiarization with the pedagogical proposal of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Philipsen Grützmann, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Especialista em Matemática e Linguagem; em Educação – ênfase na Educação de Surdos; e em Serviço de Atendimento Educacional Especializado, ambas pela UFPel. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Doutora em Educação pela UFPel. Atualmente é Professora Associada da UFPel, em Pelotas/RS. Foi Vice-Diretora (gestão 2018-2022) do Instituto de Física e Matemática (IFM/UFPel); Coordenadora (gestão 2020-2022) e Coordenadora Adjunta (gestão 2018-2020) do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEMAT/UFPel); e Coordenadora (gestão 2014-2017) do Curso de Licenciatura em Matemática a Distância (CLMD/UFPel). Trabalha nos cursos de Licenciatura em Matemática Integral, Noturno e à Distância. Integrante do Grupo de Pesquisa “GEEMAI – Grupo de Estudo em Educação Matemática com ênfase nos Anos Iniciais”. Coordenadora do Projeto MathLibras (https://wp.ufpel.edu.br/mathlibras).   

Kelvin Wendel Bohn, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Acadêmico do Curso de Cinema e Audiovisual

Gabriel Henrique Possignolo Gomes, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Acadêmico do Curso de Cinema e Audiovisual.

Tatiana Bolivar Lebedeff, Universidade Federal de Pelotas. Pelotas-RS, Brasil.

Doutora em Psicologia do Desenvolvimento – Área de Libras e Programa de Pós-Graduação em Letras – Centro de Letras e Comunicação.

References

ARAÚJO, K. A teatralidade do surdo na performance. 2015. 124f. Dissertação (Programa de Mestrado Interdisciplinar em Performances Culturais) – Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

LEBEDEFF, T. B.; GRUTZMANN, T. P. Visualidade na educação: reflexões sobre sua importância e possibilidades de uso em sala de aula. Educação Matemática em Revista - RS. v. 2, n.22, 2021.p.160-167.

NOGUEIRA, C. M. I. (Org). Surdez, inclusão e matemática. Curitiba: CRV, 2013.

GRUTZMANN, T. P.; LEBEDEFF, T. B. MathLibras. Revista Espaço. INES. Rio de Janeiro. n. 55. jan-jun. 2021. p. 275-279.

GRUTZMANN, T. P.; LEBEDEFF, T. B.; ALVES, R. da S.; Recursos visuais para o ensino de matemática: uma discussão sobre o MathLibras. Revista Espaço. INES. Rio de Janeiro. n. 52. jul-dez. 2019.

Published
2023-05-24