O PROCESSO DE ARTE-EDUCAÇÃO PARA POPULARIZAÇÃO DA GEMOLOGIA PELO PROJETO DE EXTENSÃO GARIMPANDO A ARTE

Keywords: Extension, Multidisciplinary, Science, Art, Gemology

Abstract

The extension project "Garimpando a Arte" started work in August 2016 by teachers together
with students of the Gemology course at the Federal University of Espírito Santo, with the aim
of promoting a reflective work of art education in the development of human potential, using
knowledge of Gemology, and the productive chain of gems and jewels, in a sustainable way. In
this work, we sought to develop a message with the participants through visual works; awakening
in the public their creative and imagination capacity; collectively work on ways to look at the
reality of Gemology and its potential; promote the empowerment of the knowledge community
on their creative potential in the development of their human skills; and knowing how to make
jewelry. The research carried out used observation for data collection. We sought to understand
what the perception of the participants in relation to Gemology. In the period from 2016 to 2019,
ten workshops were held, aimed at high school students from the public school system, aged
between 15 and 18 years, children assisted by a religious foundation, in addition to the outside
community. The institutions involved are in a metropolitan region of Greater Vitória in the
State of Espírito Santo. The actions totaled 342 participants. From the activities carried out, it is
concluded that the extension project “Garimpando a Arte” is an important tool to disseminate,
reflect and discuss teaching, research, and extension about Gemology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Bastos Depianti, Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória-ES, Brasil.

Bacharel em Física pela UFES, mestrado e doutorado em física pelo Programa de pós-graduação em Física da UFES. Professora do quadro permanente do Departamento de Gemologia da UFES.

Marcus Vinícius Dutra de Magalhães, Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória-ES, Brasil.

Bacharel em Gemologia pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES; Aluno do Departamento de Geologia; Centro de Ciências Exatas, Naturais e da Saúde; Campus de Alegre; UFES. 

Kelly Christiny da Costa, Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória-ES, Brasil.

Graduação em Educação Artística pela Universidade Federal do Espírito Santo (2002) e mestrado em Políticas Públicas e Desenvolvimento Local pela Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (2016). Professora do quadro permanente do Departamento de Gemologia da UFES.

References

CANDAU, V. M. et al. Educação em direitos humanos e formação de professores(as). 1. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2016.

CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. 1. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 74. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um Reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2012.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2020.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. 1. ed. 13. reimpr. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 2008.

GRINBERG, L. P. Jung: o homem criativo. 1. ed. São Paulo: Editora Blucher, 2017.

LIMA, S. C.; ROLIM, C.L. A. Entre a Arte e o Sentido: a Matemática por trás das biojoias. Revemop, v. 3, e202123, p. 1-14, 2021.

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração e interpretação de dados. 8.ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MATSUMOTO, C. F. C.; ZINGANO, E. Conhecendo a história da arte: da Pré-história até o Impressionismo. Maiêutica-Arte e Cultura, v. 5, n. 1, p. 35-44, 2017.

MATTOS, S. M.et al. Quando arte, ciência e política se encontram: uma reflexão sobre a experiência da “Vila dos poetas” como uma práxis Freireana. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, e147953322, p. 1-11, 2020.

PELEGRINI, S. C. A.; FUNARI, P. P. A. O que é patrimônio cultural imaterial. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 2008.

REDIN, M.M. Estética. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. 4. ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2018.

RODRIGUES, L. B. S.; CAOVILLA, M. A. L. A extensão e a pesquisa: um caminho de mão dupla entre comunidade e universidade. Chapecó, SC: Argos, 2018.

UFES - Universidade Federal Do Espírito Santo. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Gemologia. Vitória, 2009. Disponível em: http://www.gemologia.ufes.br/projeto-pedag%C3%B3gico. Acesso em: 06jan. 2023.

ZORDAN, P. Gaia educação: arte e filosofia da diferença. 1. ed. Curitiba: Paraná,Editora Appris, 2019.

Published
2023-05-23