PROJETO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA BIENAL DO JOGO E EDUCAÇÃO

ALGUMAS POTENCIALIDADES DO BRINCAR COMUNITÁRIO, POPULAR E INCLUSIVO

Keywords: Game and education biennial, Inclusive play, Ludo pedagogy, Popular education, Pedagogies of difference

Abstract

This Text Presents some potentialities of the community, popular and inclusive play of the III

Edition Of Game and Education Biennial, University Extension Project linked to the Federal Univer-
sity of Rio Grande do Sul (UFRGS). The Game andEducationBiennialisbasedon Ludo Pedagogy,

Popular Education and Pedagogies of Difference, in the first edition (2018) the theme mobilized
was the Multiplicity of Bodies (#multiplesbodies) and in the second edition (2020) Listening and
Love (#listentolove). In 2022, the theme that generated the Biennial used composition the words
Mambembe and Itinerante (#mambembe+itinerant), precisely to high light the importance of
face-to-face and inclusive meetings after the Covid-19 pandemic, a period of social distancing
and healthcare. Throughout 2022, the executing team and the Project Coordination Promoted
meetings with the territories of the cities that allow people to play in a free, experimental and
ludic way: streets, parks, squares, courtyards, gyms, schools, small squares, theaters, rural spaces,

natural spaces, gardens, etc. It held preparatory meetings and launches in different educatio-
nal spaces in the region of Porto Alegre, in Brazil, and, virtually, in different media, schools and

universities in the region of Montevideo, in Uruguay. In themonthofSeptember 2022, the culmi-
nation of the Project took place, three full and diverse days of encounters with the singularities

playing, with people, through workshops, ateliers, conversations and other activities organized
by different social projects, academic units, autonomous collective, communities, among other
partners. The Game and Education Biennial works with the unpredictability of the game, as it
proposes playing with structured and unstructured materials, with circles, with dances, with
the multiplicity of bodies, with inclusive perspectives. Biennial partner university professors
reported importance this Festival of Play, which involves territories, cultures, arts, philosophies,
other ways of existing in contemporary times, being a meeting that does not forget the rigor of
playing (very lively, experienced grounded).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Noal Gai, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre-RS, Brasil.

Graduada em Educação Especial (UFSM). Mestrado em Educação (UFSM e UFRGS). Doutorado em Educação (UFRGS). Professora Associada do Departamento de Estudos Especializados, da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (DEE/FACED/UFRGS). Atua no ensino, na pesquisa e extensão nas áreas de Educação, arte e saúde. Com experiência na Educação Especial e Inclusão, pesquisa o Atendimento Educacional Especializado, especialmente a Educação e Aprendizagem de Pessoas com Deficiência Intelectual e a Educação e Aprendizagem de Pessoas com Transtorno do Espectro do Autismo, além das áreas Educação e Saúde no que se refere ao direito das Crianças ao Apoio Educacional Especializado e Avaliação Pedagógica em Serviços de Saúde Mental. 

Rute Adriane Schaab, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre-RS, Brasil.

Estudante de Licenciatura em Pedagogia da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bolsista de Extensão do Projeto Geringonça (Pedagogias da Diferença. Ecologias da Vida) - FACED/UFRGS.

Willian Domenique Campos dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande-RS, Brasil.

Graduando em Licenciatura em Pedagogia na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Tem interesse nas inter-relações entre Educação e Saúde, Educação Especial e Inclusão, Atendimento Educacional Especializado e Saúde Mental. Atualmente é bolsista de iniciação científica no Projeto de Pesquisa e Extensão Entre: Artesanias da Diferença (modos de narrar, aprender e existir na deficiência e na loucura) e estagiário no Serviço de Educação Física e Terapia Ocupacional (SEFTO) do Hospital de Clínicas de Porto Alegre (HCPA) atuando no Centro de Atenção Psicossocial Infantojuvenil (CAPSij) do mesmo hospital.

References

BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e Outras Poéticas Políticas. São Paulo: Editora 34, 2019.

BUARQUE, Chico. Mambembe. Letra de Música. Cifra de Música. Disponível em: https://www.vagalume.com.br/chico-buarque/mambembe.html. Acesso em: 18/02/2023.

CORAZZA, Sandra Mara. Artistagens: filosofia da diferença e educação. São Paulo: Autêntica, 2007.

Gai, Daniele Noal; Ferraz, Wagner. Atelier, arte, educação e deficiência: enfrentamentos com o dissenso. Seminário Nacional De Arte E Educação. (2012). Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/Anaissem/article/view/100. Acesso em: 18/02/2023.

GAI, Daniele Noal; KROTH, Victória Jantsch. (Org.) Bienal do Jogo e Educação: Quais as Potencialidades do Jogo e Educação?Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Site institucional. 3ª ed. Porto Alegre: UFRGS, 2018. Disponível em: https://www.ufrgs.br/bienaljogoeducacao/jogeducacao/. Acesso em: 18/02/2023.

GAI, Daniele Noal; KROTH, Victória Jantsch. (Org.) Bienal do Jogo e Educação: Mambembe e Itinerante.Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Site institucional. 3ª ed. Porto Alegre: UFRGS, 2023. Disponível em: https://www.ufrgs.br/bienaljogoeducacao/mambembe/ . Acesso em: 18/02/2023.

GAI, Daniele Noal; CASTRO, Karolyne de Oliveira. Projeto Geringonça [Pedagogias da Diferença. Ecologias da Vida]: escritas e memórias de experiências na formação de ludo-arte-educadores. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 1ª ed. Porto Alegre: UFRGS, 2021. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/233594/001135450.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Acesso em: 18/02/2023.

GAI, Daniele Noal. Ética (viva) do Brincar. Curitiba: CRV, 2021.

hooks, Bell. Ensinando Pensamento Crítico: Sabedoria Prática. São Paulo: Elefante, 2020.

KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

PIORSKI, Gandhy. Brinquedos do chão: a natureza, o imaginário e o brincar. São Paulo: Peirópolis, 2016.

SILVA, Amanda Marchewski; KROTH, Victória Jantsch; ALVES, Daniela. Memórias e Mirabolâncias: I Bienal do Jogo e Educação - Múltiplos e Corpos. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/195601/001095058.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 18/02/2023.

TONELI, Maria Juracy F.; ADRIÃO, Karla Galvão; CABRAL, Arthur Grimm. Jogar. In: FONSECA, Tania Maria Galli; NASCIMENTO, Maria Lívia do; MARASCHIN, Cleci (org.). Pesquisar na diferença: um abecedário. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 145-147.

Published
2023-05-23