EDUCATION IN TIMES OF A PANDEMIC: AND WHEN VIRTUAL CONNECTION IS NOT POSSIBLE? COMIC BOOK!

E QUANDO A CONEXÃO VIRTUAL NÃO É POSSÍVEL? GIBI!

  • Barbara Lage Ignacio
  • Bianca Acayaba dos Santos
  • Raphael Vitorino Gloria Giannetto
  • Tatiana Martelli Mazzo
  • Paula Kasten
  • Mayara Ornelas dos Santos
Keywords: Ocean culture, Ocean decade, Socio-environmental vulnerability, Education, Digital illustration

Abstract

The Maré de Ciência Program at the Federal University of São Paulo (UNIFESP) promotes scientific literacy in ocean culture and environmental citizenship to children and young people in the Dique Vila Gilda (Santos, SP), region of high socioeconomic and environmental vulnerability. Since 2018 we conduct face-to-face actions and, faced with the need for social distancing during the COVID-19 pandemic, we needed to reinvent ourselves. The production, printing and distribution of comic books allowed the connection and continuation of educational activities in the face of the reality of very limited or no access to virtual space. This article's objective is to relate the application of digital art in the construction of the knowledge of young scientists and, considering the pandemic scenery, the elaboration strategy of a physical material and from door to door distribution. The comic book allows the learning of oceanic concepts, children and young people's protagonism and environmental awareness about the place they reside, encouraging scientific dissemination actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADOBE Photoshop. Versão 22.0.0: Adobe Inc, 2022.
ADOBE InDesign. Versão 15.0: Adobe Inc, 2022.
CARVALHO, Wellington F. de et al. Elaboração de um guia ilustrado com a ictiofauna do Rio Itapecerica, Divinópolis-MG: educação e conscientização ambiental. Em Extensão, v. 19, n. 1, 2020.
CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação
(Cetic.br), CGI.br/NIC.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação
nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2019. Disponível em: https://www.cetic.br/. Acesso em: 24 jun. 2022.
CORELDRAW. Versão 23.1.0.389: Corel Corporation, 2021.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Retratos da educação no contexto da pandemia do coronavírus.
2021. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/fcc-noticia/retratos-da-educacao-na-pandemia. Acesso em: 26 jun. 2022.
INKSCAPE. Versão 1.2: GNU General Public License, 2022. Disponível em: https://inkscape.org/. Acesso em: 2 nov. 2022.
MAZZO, Tatiana M.; KASTEN, Paula; IGNACIO, Barbara Lage. Promovendo o desenvolvimento sustentável através do protagonismo infanto-juvenil na cultura oceânica. In: ALVES, Lucineia (org.). Teoria e prática na Educação. Rio de Janeiro: Autografia Editora, 2021. v. 2.
NASCIMENTO, Bruno Santos; FERREIRA, Rodrigo da S. Projeto Gibi Didático: um trabalho interdisciplinar no Ensino da Matemática no Ensino Técnico Integrado ao Ensino Médio. In: SEMINÁRIO
NACIONAL DE HISTÓRIAS E INVESTIGAÇÕES DE/EM AULAS DE MATEMÁTICA - SHIAM, 6., 2017, Campinas. Anais [...]. Campinas, 2017.
OLIVEIRA, Manoel Garcia de; GARCIA, Nayara Fernanda Lisboa; SOUZA FILHO, Moacir Pereira
de. Os impactos da linguagem narrativa ilustrada como ferramenta pedagógica no ensino de
Química. Revista Philologus, v. 26, n. 78, Supl., p. 2626-35, 2020.
RAMOS, Maria Parreiras; BARBOSA, Renata S. S. Histórias em quadrinhos no espaço escolar: algumas possibilidades estratégicas. In: ALVES, Lucineia (org.). Teoria e prática na Educação. Rio de Janeiro: Autografia Editora 2021. v. 2.
REZENDE, L. A. Leitura e formação de leitores: vivências teórico-práticas. Londrina: Eduel,
2009.
RIECKMANN, Marco. Education for sustainable development goals: learning objectives. [S. l.]:
Unesco Publishing, 2017.
SANTORO, Francesca et al. Cultura oceânica para todos: kit pedagógico. UNESCO Electronic Paper. France 2020. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373449. Acesso em: 25 jun. 2022.
SCHNETZLER, R. P. Conceituando a pesquisa em ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 20, 2004.
STEVANIM, Luiz Felipe et al. Exclusão nada remota: desigualdades sociais e digitais dificultam
a garantia do direito à educação na pandemia. RADIS: Comunicação e Saúde, n. 215, p. 10-15, ago. 2020.
UNESCO. RIECKMANN, Marco. Education for sustainable development goals: Learning objectives. [S. l.]: Unesco Publishing, 2017.
UNICEF. Fundo das Nações Unidas para a Infância. Cenário da exclusão escolar no Brasil.
Brasília: Escritório da Representação do Unicef no Brasil, 2021. Disponível em: https://www.
unicef.org/brazil/relatorios/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil. Acesso em: 22 jun. 2022.
VERGUEIRO, W. Quadrinhos Infantis In: (Org), Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2004.
VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das HQ no ensino. In: RAMA, Angela et al. (org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.
VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.
Published
2023-03-08
Section
Artigos