Audio description as Assistive Technology for Communicational Accessibility in a Virtual Education Event

Keywords: visually impaired people; accessibility;, inclusive special education;, audio description.

Abstract

This report presents the stages of audio description production, the importance of consulting a visually impaired person and the dynamics of an accessibility commission of “14th ANPEd Meeting – Southeast - Right to life, right to education in times of pandemic”. The descriptive methodology identified the need to adapt the instruments for publicizing and holding the event, such as accessing the website and publicity videos, in addition to informative cards and book covers for the launch. We consider that working with accessibility resources from the planning of the event is an advance towards the inclusion of people with disabilities. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Tavares Perdigão , Universidade Federal Fluminense

Coordenadora do NAI – Núcleo de Acessibilidade e Inclusão da Fundação Cecierj. Doutoranda em Ciências, Tecnologias e inclusão e Mestre em Diversidade e inclusão pela UFF (Universidade Federal Fluminense). Áreas de interesse: Ciência, Tecnologia e Educação. Subáreas: Educação a distância, Tecnologias assistivas, audiodescrição.

Felipe Vieira Monteiro , Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando em educação pela UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro-RJ). Mestre em Educação, Cultura e Comunicação em periferias urbanas pela FEBF (Faculdade de Educação da Baixada Fluminense) UERJ (Universidade Estadual do Rio de Janeiro-RJ). Áreas de interesse: Lingüística, Letras e Artes. Subáreas: Música e Audiodescrição.

Ediclea Mascarenhas Fernandes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutora em Ciências pela FIOCRUZ, Mestre em Educação pela UERJ, Psicóloga pela UFRJ e Pedagoga pela UNIGRANRIO. Áreas de interesse: Educação Subáreas: Educação Inclusiva. Educação a Distância e Educação Especial.

Published
2023-08-30
Section
Artigos