Republican modernity:

Benjamin Constant School Group and its spatial contradictions (1922-1927)

Keywords: Architecture; School Group; First Republic.

Abstract

This article analyzes how the school architecture collaborated to the formation of the republican imaginary, based on the Benjamin Constant School Group, founded in Belém-PA, during the First Republic. The bibliographical and documental research used as sources the reports of the governors of the time and of the director of this group. Although this Benjamin Constant School Group was part of the creation of school groups throughout the country, we see that its architecture did not fit the architectural guidelines for this type of institution. The reasons are the crisis of the rubber economy and, above all, its location in a working-class and peripheral neighborhood.

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Author Biographies

Monika Reschke, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Pará (PGEDA/UFPA), integrante do Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM/UFPA), pesquisadora na área da História da Educação, Política e Gestão Educacional.

Alberto Damasceno, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor titular da Universidade Federal do Pará. Coordenador do Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM).

Marcus Levy Bencostta, Universidade Federal do Paraná

Doutor em História Social pela Universidade de São Paulo. Professor Titular de História da Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Pesquisador na área de História, atuando principalmente nos temas: Arquitetura Escolar, Culturas Escolares e Fotografias Escolares

Published
2023-07-15
Section
Dossiê