The Gymnasio of Bahia:

an elitist knowledge space?

Keywords: School institutions; Gymnasio of Bahia; High School.

Abstract

In the light of Cultural History, the documentary research sought to historicize the institutionalization of the Gymnasio of Bahia, which was built in order to meet the political and educational desires of a Bahia elite, reflecting on the discourses of the subjects that circulated in newspapers and books around the institution as a cult space of knowledge, popularly known as “place of prizes and awards”. The analysis of the creation and the institutional path allows us to think about the Bahian context and its population in formation via the defense of secondary education as a condition of prestige, distinction, and social belonging.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iure Alcântara dos Santos Barros, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano

Mestrando do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação (PPGE/UESC). Pós-Graduado em Metodologia do Ensino de História. Licenciado e Bacharel em História (UFBA). Professor Substituto de História do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano. Membro do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED).

Cíntia Borges de Almeida, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Educação (PROPEd/UERJ). Professora Adjunta da Universidade Estadual de Santa Cruz (PPGE/DCIE/UESC). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED). Coordenadora do Portal do Bicentenário.

Published
2023-07-14
Section
Dossiê