ANALISANDO EDIÇÕES DA SEMANA NACIONAL DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA PELA ÓPTICA DA ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA E DA EDUCAÇÃO CTS

  • Marcelo Valerio
  • Antonio Carlos Santos Júnior
  • Leonir Lorenzetti
  • Jailson Rodrigo Pacheco
Keywords: Scientific dissemination, Non formal education, Scientific culture

Abstract

The National Science and Technology Weeks (SNCT) have been held since 2004, spreading science education activities throughout the country. Its conception and institutionalization reflect a public and educational policy project aimed at a scientifically literate citizenship; and closer relations between science, technology and society – always formalized in a slogan and a publicity poster. In this article, we begin an analysis of these materials, trying to recognize evidences of that link between the conception of this public policy and the principles of STS Education and Scientific and Technological Literacy. As a result, we describe and explore six editions of the largest event for the public science communication in Brazil, detailing its themes, dissemination arts and associated data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACEVEDO-DÍAZ, J. A. La tecnología en las relaciones CTS: una aproximaciónal tema. Enseñanza
de las Ciencias, Barcelona, v. 14, n. 1, p. 35-44, 1996. Disponível em: https://ensciencias.uab.
cat/article/view/v14-n1-acevedo/2145. Acesso em: 27 nov. 2022.
AULER, D.; BAZZO, W. A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto
educacional brasileiro. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, p. 1-13, 2001. Disponível em: https://
www.scielo.br/j/ciedu/a/wJMcpHfLgzh53wZrByRpmkd/?format=pdf. Acesso em: 27 nov. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Semana
Nacional de Ciência e Tecnologia. Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/
pt-br/assuntos/popularizacao-da-ciencia/semana-nacional-de-ciencia-e-tecnologia. Acesso
em: 27 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. O que é a Semana Nacional de Ciência
e Tecnologia? Brasília, 2022. Disponível em: https://semanact.mcti.gov.br/o-que-e-a-semana-
-nacional-de-ciencia-e-tecnologia. Acesso em: 15 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Semana Nacional de Ciência e Tecnologia (SNCT) de 2007: Terra. Brasília, 2007. Disponível em: https://semanact.mcti.gov.br/
snct2007. Acesso em: 20 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Semana Nacional de Ciência e Tecnologia (SNCT) de 2009: ciência no Brasil. Brasília, 2009. Disponível em: https://semanact.mcti.gov.
br/snct2009. Acesso em: 10 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Semana Nacional de Ciência e Tecnologia (SNCT) de 2010: ciência para o desenvolvimento sustentável. Brasília, 2010. Disponível em:
https://semanact.mcti.gov.br/snct2010. Acesso em: 12 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Semana Nacional de Ciência e Tecnologia (SNCT) de 2019: bioeconomia: diversidade e riqueza para o desenvolvimento sustentável.
Brasília, 2019. Disponível em: https://semanact.mcti.gov.br/snct2019. Acesso em: 14 nov. 2022.
BRASIL.Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Plano de Ação em Ciência, Tecnologia e
Inovação para Popularização e Divulgação da Ciência e Tecnologia, Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Brasília, 2021.
BAZZO, W. A. A pertinência de abordagens CTS na Educação Tecnológica. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 1, n. 28, p. 83-100, 2002. Disponível em: https://rieoei.org/
historico/documentos/rie28a03.htm. Acesso em: 25 out. 2022.
BROSSARD, D.; LEWENSTEIN, B. V. A critical appraisal of models of public understanding of
science: using practice to inform theory. In: Communicating science: new agendas in communication. New York: Routledge; Taylor & Francis, 2010. p. 11–39.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista
Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 89-100, 2003. Disponível em: https://doi.
org/10.1590/S1413-24782003000100009. Acesso em: 28 jan. 2022.
CENTRO DE GESTÃO DE ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Percepção pública da C&T no Brasil, 2009.
Disponível em: http://cgee.org.br/documents/10182/734063/percepcao_web.pdf. Acesso em:
20 jan. 2022.
CUNHA, A. M. Ciência, tecnologia, e sociedade na óptica docente: construção e validação
de uma escala de atitudes. 2008. 112 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de
Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LEWENSTEIN, B. V. Models of public communication of science and technology. eCommons, p.
1-11, 2003. Disponível em: https://hdl.handle.net/1813/58743. Acesso em: 1 dez. 2022.
MASSARANI, L. et al (org.). O que os jovens brasileiros pensam da ciência e da tecnologia? [S.
l.]: Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia
(INCT-CPCT), 2021. Disponível em: https://www.inct-cpct.ufpa.br/wp-content/uploads/2021/02/LIVRO_final_web_2pag.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.
MARTINS, I. P. Problemas e perspectivas sobre a integração CTS no sistema educativo português. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Pontevedra, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2002.
Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen1/REEC_1_1_2.pdf. Acesso em: 27 nov.
2022.
MILARÉ, T. et al. Alfabetização científica e tecnológica na educação em ciências: fundamentos e práticas. São Paulo: Livraria da Física, 2021.
MOREIRA, I. C. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, Brasília, v. 1, n. 2, 2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/
brapci/100513. Acesso em: 20 nov. 2022.
NASCIMENTO, T. G.; LINSINGEN, I. V. Articulações entre o enfoque CTS e a pedagogia de Paulo
Freire como base para o ensino de ciências. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales,
Cidade do México, n. 42, p. 1405-1435, 2006. Disponível em: https://convergencia.uaemex.
mx/article/view/1396. Acesso em: 25 nov. 2022.
PINHEIRO, N. A.; SILVEIRA, R. M.; BAZZO, W. A. Ciência, tecnologia e sociedade: a relevância do
enfoque CTS para o contexto do ensino médio. Ciência & Educação, Bauru, v. 13, n. 1, p. 71-84,
2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/S97k6qQ6QxbyfyGZ5KysNqs/?lang=pt.
Acesso em: 25 nov. 2022.
SANTOS, W. L. P. dos; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem
c-t-s (ciência-tecnologia-sociedade) no contexto da Educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em
Educação em |Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2002. Disponível em: https://
periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/10060. Acesso em: 25 nov. 2022.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.
php/ienci/article/view/445. Acesso em: 25 nov. 2022.
TEIXEIRA, P. M. M. A educação científica sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica e
do movimento C.T.S. no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 177-190,
2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/TKjrc7wZ7bCSnC8HHbMt46s/?lang=pt.
Acesso em: 25 nov. 2022.
VALÉRIO, M. Para que serve a divulgação científica? Observatório da Imprensa, Campinas, n.
1099, 4 ago. 2020. Disponível em https://www.observatoriodaimprensa.com.br/ciencia/para-
-que-serve-a-divulgacao-cientifica/. Acesso em: 20 nov. 2022.
VALÉRIO, M.; BAZZO, W. A. O papel da divulgação científica em nossa sociedade de risco: em
prol de uma nova ordem de relações entre ciência, tecnologia e sociedade. Revista de Ensino
de Engenharia, Ouro Preto, v. 25, p. 31-39, 2006. Disponível em: http://revista.educacao.ws/
revista/index.php/abenge/article/view/34. Acesso em: 20 nov. 2022.
VAINE, T. E.; LORENZETTI, L. Potencialidades dos espaços não formais de ensino para a alfabetização científica: um estudo em Curitiba e Região Metropolitana. In: XI ENCONTRO NACIONAL DE
PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 19.: 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, 2017. p.
1-9.
VASCONCELLOS, E. S.; SANTOS, W. L. Educação ambiental por meio de tema CTSA: relato e
análise de experiência em sala de aula. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA – ENEQ,
14.: 2008. Anais [...]. [S. l.], 2008.
VINHAS, L. V.; PAULA, M. A. B. Divulgação científica: eventos presenciais em uma instituição
científica e tecnológica federal brasileira. JCOM América Latina, Trieste, v. 4, n. 1, 2021. Disponível em: https://jcomal.sissa.it/pt-br/04/01/JCOMAL_0401_2021_A04. Acesso em: 27 nov.
2022.
Published
2023-03-22
Section
Artigos