WORKSHOP E O DESIGN PARTICIPATIVO
UMA PERSPECTIVA DA COLABORAÇÃO DESIGNER-CLIENTE
Keywords:
Workshop, Metaproject, CoDesign, Design Thinking
Abstract
This present paper proposes to discuss the
impact of the presence of users / clients whilist
in the workshop design practice. Through a
bibliographical research and a case study, this
work establishes a relation between topics as
design thinking, codesign and metaprojectual
tools like the workshop practice. As a result, it
is suggested that client engagement in a project
context can positively influence the results of
design practice. Therefore, it is proposed that in
certain contexts, companies and clients may come
closer to the design process in order to enhance
their capacity towards implementation.
Downloads
Download data is not yet available.
References
BINDER, T.; BRANDT, E.; GREGORY, J. Design participation(-s). CoDesign, v. 4, n. 1, p. 1–3, 2008.
BROWN, T. Design thinking. Harvard business review, n. June, 2008.
CROSS, N. Design Thinking: Understanding how Designers think and work. New York: Berg, 2011.
CROSS, N. (Ed.). In: Design participation: Proceedings of the design research society’s conference 1971, Academy editions, London, UK, 1972.
DREAM:IN. Dream:In Brasil. Disponível em: http://www.dreamin.com.br/. Acesso em: 8/10/2016.
FRAGA, Eliara. Workshop em design: espaços de aprendizagem e geração de conhecimento. Dissertação – Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Porto Alegre, 2011.
FRANZATO, C. O design estratégico no diálogo entre cultura de projeto e cultura de empresa. Strategic Design Research Journal, v. 3, n. 3, p. 89-96, 31 dez 2010.
MERONI, A. Strategic design: where are we now? Reflection around the foundations of a recent discipline. Strategic Design Research Journal – Unisinos, v. 1, n. 1, p. 31-38, 2008.
MOZOTA, B. B. Gestão do Design: Usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.
SANDERS, E. B.-N.; STAPPERS, P. J. Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign, v. 4, n. 1, p. 5–18, 2008.
SCALETSKY, Celso C. Pesquisa aplicada / pesquisa acadêmica – o caso Sander. In: Anais do Oitavo Congresso Brasileiro de Pesquisa & Desenvolvimento em Design. São Paulo: Centro Universitário SENAC, 2008, p. 1132- 1145.
ZURLO, F. Design Strategico, in AA. VV., Gli spazi e le arti, Volume IV, Opera XXI Secolo, Editore Enciclopedia Treccani, Roma, 2010.
BROWN, T. Design thinking. Harvard business review, n. June, 2008.
CROSS, N. Design Thinking: Understanding how Designers think and work. New York: Berg, 2011.
CROSS, N. (Ed.). In: Design participation: Proceedings of the design research society’s conference 1971, Academy editions, London, UK, 1972.
DREAM:IN. Dream:In Brasil. Disponível em: http://www.dreamin.com.br/. Acesso em: 8/10/2016.
FRAGA, Eliara. Workshop em design: espaços de aprendizagem e geração de conhecimento. Dissertação – Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Porto Alegre, 2011.
FRANZATO, C. O design estratégico no diálogo entre cultura de projeto e cultura de empresa. Strategic Design Research Journal, v. 3, n. 3, p. 89-96, 31 dez 2010.
MERONI, A. Strategic design: where are we now? Reflection around the foundations of a recent discipline. Strategic Design Research Journal – Unisinos, v. 1, n. 1, p. 31-38, 2008.
MOZOTA, B. B. Gestão do Design: Usando o design para construir valor de marca e inovação corporativa. Porto Alegre: Bookman, 2011.
SANDERS, E. B.-N.; STAPPERS, P. J. Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign, v. 4, n. 1, p. 5–18, 2008.
SCALETSKY, Celso C. Pesquisa aplicada / pesquisa acadêmica – o caso Sander. In: Anais do Oitavo Congresso Brasileiro de Pesquisa & Desenvolvimento em Design. São Paulo: Centro Universitário SENAC, 2008, p. 1132- 1145.
ZURLO, F. Design Strategico, in AA. VV., Gli spazi e le arti, Volume IV, Opera XXI Secolo, Editore Enciclopedia Treccani, Roma, 2010.
Published
2021-10-26
Section
Metodologias do Design: tecnologias, sistemas e processos